Valtakunta "A man can do all things if he will."

Julkinen hankinta, jossa laatu ei luultavasti sitten kuitenkaan ratkaise

Tampereen kaupungin tilakeskus tekee julkista hankintaa Härmälän päiväkodin ja koulun suunnittelusta. Hankintayksiköllä on suunnitteluohjelman mukaan korkeat laatutavoitteet:

"Suunnittelijoiden valinnassa laatukriteereiden painotus on 80% ja suunnittelun kokonaishinnan 20%."

Usein hankintayksiköt uskottelevat tällä tavoin itselleen, että nimenomaan he tekevät laatuun perustuvia valintoja vaikka lopulta valinnat ratkaisee hyvin usein halvin hinta.

Prosettiluvut yksinään eivät takaa yhtään mitään. Se, miten painotus laskennallisesti toteutetaan ratkaisee kaiken. Tämä koskee kaikkia julkisia hankintoja - alasta riippumatta.

Väitän, että halvin hinta vie tätäkin hankintaa kuin litran mittaa.

 

Miksi?

Julkisten hankintojen "kokonaistaloudellisesti edullisimman" arviointi ei toimi, menetelmät ovat erilaisia ja ne muistuttavat arpajaisia. Syy on se, että pisteytysten vaikutusmekanismeja ei ymmärretä riittävästi.

Tässä hankinnassa painotus on tarkoitus toteuttaa siten, että

"Jokainen kohta arvioidaan pistemäärällä 0-5 ja painotetaan annetulla % -luvulla. Suunnittelutoimisto voi saada enintään 5p kaikkien kriteerien summana. Ks. myös arviointitaulukko."

 

Spekuloidaan vähän. Painotukset ovat nuo ilmoitetut 80% laadusta ja 20% hinnasta, mutta laatuarvioinnissa pisteytykset menevät ristiin. Kaikille tarjoajille tulee täsmälleen samat laatupisteet (näitäkin hankintoja on nähty: kaikille samat pisteet yhden desimaalin tarkkuudella).

 

Mitä tapahtuu?

Kaikki saavat täsmälleen samat laatupisteet, vaikka ne kerrottaisiin millä kertoimella. Ainoaksi merkitseväksi valintaperusteeksi jää hinta. Laatupisteytyksen vaikutus valintaan katoaa kokonaan.

Ja halvin tulee valittua vaikka piti saada laatua. Hankintayksikkö ampuu itseään jalkaan.

Ainoa pomminvarma valintamenttely on hankintalain tarkoittama suunnittelukilpailu. Siinä hankintayksikkö saa eteensä kohteen suunnitelmat, niistä voidaan laskettaa rakennuskustannukset ja valinta tehdä vasta sen jälkeen.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän valtakunnan kuva
Kimmo Liimatainen

Tarkennus: "kokonaistaloudellisen edullisuuden" arvioinnin huono toimivuus koskee aivan kaikkia julkisia hankintoja joissa valintaperuste on sama. Hankinta voi koskea siis ihan mitä tahansa, massiivista tietojärjestelmää, vanhusten hoitoa tai käsipyyhkeitä. Mekanismi on kaikissa sama.

Jouni Nordman

Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa, pätee myös julkisiin hankintoihin. Eli kun virkamies tekee päätöksen, niin hänen pitäisi olla sen verran laatutietoinen, että ymmärtää sen millä hinnalla voi saada mitäkin.

Käyttäjän valtakunnan kuva
Kimmo Liimatainen

Kyllä. On aika kummallista, että 1900-luvun alkupuolella köyhällä Suomella oli varaa laatuun.
Vielä kummallisempi on väite, että laatu on kallista.

Toimituksen poiminnat